Monday 22 June 2009

21.06.2009 - Wouter Hillaert

Ik heb 12u niet gegeten omdat ik niet snap dat we kunnen blijven leven bij de illusie dat mensen die illegaal naar Europa vluchten, een marginaal verschijnsel is dat we wel in toom zullen houden met wat onduidelijke wetjes en een hoge muur. Hoe hoog die muur ook, de golf zal steeds groter worden, de druk steeds sterker. Omdat er fundamentele ongelijkheden aan de basis van liggen.
Ik was vorige week in Senegal in Ziguinchor, vanwaar vele West-Afrikanen op wankele bootjes afvaren naar Spanje, terwijl in diezelfde wateren hun hele visbestand wordt leeggeroofd door westerse bedrijven. De enige vlucht die gestopt moet worden, is die van Noord naar Zuid.
Tot zo lang wil ik als burger van dit land blijven protesteren tegen politiek gekibbel bij de beleidsmakers over ons asielbeleid, terwijl sans-papiers als enige oplossing overhouden dat ze hun vege lijf op het spel zetten. Ik wil blijven protesteren tegen de overtuiging dat elke verhoging van onze muren een stap in de goede richting is. Ze zal ooit historisch onjuist blijken.

Wouter, theaterjournalist

2 comments:

  1. Mijn naam is ook hillaert dat is voor nu de enigszins enkele reden dat ik reageer?

    ReplyDelete
  2. Waar blijven de echte watergeuzen?

    ReplyDelete